סביבות פעילות מקובלות בידי ESL

Home / סביבות פעילות מקובלות בידי ESL

המלץ בדבר מאמר לינק הערות הדפס מאמרשתף לינק זה בפייסבוקשתף קישור זה הזמן בטוויטרשתף לינק הגיע ב-Linkedinשתף לינק זה ב-Deliciousשתף לינק הגיע אודות Diggשתף מאמר זה הכול על Redditשתף לינק הגיע ב-PinterestExpert מחבר D F Dalton
כשיקרה אני משנן את אותה המערכת אצל זכוכית שבירה עשרה תנועות, אני מתוכנן לשאלה האמיתית: באיזו דרך מישהו יוכל לשכור בזמן קצר את אותם התנועה הרצויה לכל הברה והברה? באותה שיטת שבו דוברי שפת אם וכאשר שולטים בנקודות העדינות של יותר מידי שפה: הדרכת הכללים של אצבע בסיסיים; הוראה רשימות בסיסיות בידי חריגים; וניחוש, ללא פחד, כאשר פנימיים בוהה מול מילה ראשונית.


היא יספיק חוקי אצבע בעבור במרבית המילים הנפוצות באנגלית.

1. ברוב ההברות מתחילות בעיצורים. חשבו על אודות הברה קצרה שמסתיימת ואלה בעיצור, והברה ארוכה נגמרת בתנועות (כולל ה’ השקטה).

2. בהברה קצרה, A, E, ואני משמיעים לרוב את אותן הצלילים אצל A, E ו-I זעומים (“aa”, “eh”, “ih”).

3. בהברה קצרה, O ברוב המקרים משמיע צליל על ידי A ארוך (“אה”), איזה מה משמיע צליל בקרב O זריז בניו אינגלנד (“aw”); ו-U למרבית משמיע צליל בקרב schwa (“אה”).

4. בהברה ארוכה, בכל התנועות אומרות את אותן שמם (“אי”, “אי”, “איי”, “אוי”, “יו”), מעבר U, שלעתים קרובות מעתיק את מקום מגוריו ל-U רב (“או”).

5. במילים שמקורן בשפות רומנטיות או גם מזרחיות, השתמש בתנועות הקלאסיות, הטהורות (“אה”, “אי”, “אי”, “אוי”, “או”).

6. בהברות קצרות הן לא מודגשות, השתמש בשווה שונה מצוין שום דבר אחר.

בהברות ארוכות במיוחד, A, E, וגם אני משמיעים בדרך כלל צליל דיפתונג, המורכב מקול ארוך (כלומר, E, I, עד A רב, בהתאמה), ואחריו I קצרצר מאוד (“ih”). זה הזמן קוראים לי בקושי מורגש, ברם מקיימת את אותו ה”טונג” המינורי המוכר די לאנגלית אמריקאית. (כדי לחקות רק את הטוואנג החזק יותר על ידי דרום אמריקה, דבר שבשגרה הוא החשוב את אותן הצליל זה בהחלט.) אפשר לתמלל את אותם אלו “אי-איה”, “אי-איה” ו-“אה-איה”; ניצול ב-I ממושך רגיל ואלה להדגשה (“עין-אי”, “אי-אי”, “אה-אי”); וגזירת ה-I מתקיימת בדיבור מהיר (“ey”, “ee”, “aee”), של התעתיק שעוסק כאן. (זכור כי “h” מציין פשוט איכות תנועות ואינו מבוטא.)

זה הזמן היסודות! יותר מידי שאר צלילי התנועה הינם דיפתונגים, איות מעניינים או גם חריגים (שוברי חוקים או לחילופין מילות ראייה, שאפשר לשנן את החסימות ברשימות קצרות).

תרגיל

תרגל את אותם סביבות התנועה הבסיסיות בקבוצות המילים הבאות.

ששת צלילי התנועות הבסיסיים של הברות קצרות הקיימים במילים טפיחה, פט, בור, פוט, להכניס ופוט: מהיר A, לא ארוך E, מהיר I, ממושך A (או קצרצר O), מועט U ו-schwa.

ששת צלילי התנועות הבסיסיים בקרב הברות ארוכות מופיעים במילים E אילמת (ה-E אינן נשמעת רק לתפקד להארכת התנועה המקדימה, ממרחק), דוגמת בזוג, מט, קרדית, מוטה, אילם ומוט: ממושך E, ארוך I, ממושך A (בתוספת קצרצר I), O רב, Y פלוס U ממושך ו-U ארוך.

הקצר O מאוית למרבית “או” (ציפורן, כל, גולמי) אם “או” (תפוס, הונאה, מתוח). U מועט מאוית לרוב “oo” (הוד, מבט, פיח), אילו מה מכיוון ש-U ממושך מאוית ברוב המקרים וכדלקמן “oo” (מצב רוח, פחד, שן), מותקן להבחין מצד משני סוגים המילים האלו בידי שינון רשימות. U קצר מאוית “ou” במילים עלול, ש, היה; זה הזמן מתומלל “אוי” על מנת להביא נפרד בבירור מהתנועות הקיימות.

תנועות האומרות את כל שמותיהם


מתופעל לשנן את אותו הצליל הראשוני בידי מידי זוג תנועות נושא לעיל. שילובים שונים הינם אינטואיטיביים; חלק מהם עקביים יספיק כדי לקחת קלים; כמה מעדיפים לימודים מקצועי יותר. חוץ עשר התנועות, האות השנייה בקרב צמד תנועות תהיה הדלת וגם כל כך אחת מהתנועות למחצה H, W, או Y, עד E אילמת.

חסר דאגות E היא השביל הנפוצה ביותר של הכלל, “כששני תנועות הולכים, הראשוני מדבר”. התנועות הראשונה מעניקה את אותם אופן ההברה הארוכה שמורכב (שמו), אך התנועה השנייה שותקת:

A_E כגון בחבר “מייט”, ארנב, מקל.

E_E כמו במטה “פגוש”, כאן, סצנה.

I_E כמו ב-mite “maeet”, שכירה, סינוס.

O_E כגון ב-mote “moht”, רוכב, קונוס.

תמלול הקלטות מחיר _E כגון באילם “myoot”, גס רוח, דיונה.

שילובים נלווים העומדים בחוק זה הינם כדלהלן. רגיל תן שם טוב את אותו התנועה המקדימה שלכל שורה כדי לשמוע אחר הצליל העדכני.

AE דוגמת ב-tael “teyl”, אווירי, מערבולת.

AI כגון בזנב “טייל”, בעל ידע רב, לא עקום (לעיתים זרות “aee” ובינהם במעבר, איולי).

AY כגון במגש “טריי”, ניצנים, להישאר (לעיתים שונות “איי” ובינהם באיי, באיו, פפאיה).

EA דוגמת ב”סליל” גדול, חרוז, ממוצע (פחות פעמים “אה” למשל בלחם, ראש, מזג אוויר).

EE כמו בסליל “סליל”, ציוץ, מעץ.

IE דוגמת בנושא “טאיד”, שקר, פאי (לעתים קרובות שנתיים “אי” במילים ברור הברה כגון בדרך כלל, צער, spiel; לעתים קרובות שנתיים “אי” במילים אחרות).

OA ובינהם בקרפדה “טוד”, מעיל, עז.

OE דוגמת ב-toed “tohd”, איילה, סלו.

הו ובינהם בנו “נו”, הו, מצות.

UE ובינהם ב”טרו” מהותי, כחול, תביעה.

ממשק גולש כגון בפרי “פרוט”, שיוט, מיץ.

כמו כן, התעתיקים בקרב 5 צלילים גאים ברוב המקרים את האיות המבוקשים עד מאוד בידי הצלילים, במילים אחרות “אה”, “אוו”, “אי”, “איי”, “אוי”, “אוי”. (התמלולים האחרים לא איותים מקובלים באנגלית.) EY מבוטא לפעמים אחרות יותר “ee” (כמו בוני, דבש, משלו, לימי, גלגלת); ו-OO מהווה קצת oמבוטא לפרקים קרובות “אוה” (כמו בספר, רגל, מכסה מנוע, מבט, פיח).